Search
Close this search box.

ریگستان

نوشته‌های شهزاده سمرقندی

دریا و سرزمین من


دريا دادور - عکس از سايت دريادریا آوازخوان خوش آواز و زیبا رخ ایرانی است که امروز، همین الان از دیدار او برگشتم و همه ذهنم پر از اوست. چی زیبا و چی آگاه و چی صمیمی بد او. اولین بار با او و استعداد آوازخوانیی او از طریق سایت اینترنیتیی او آشنا شده بدم، که در سیبستان لینک داده شده بد.

صدای صاف و آرامبخشی دارد که با آمیزیش موج های گناگون موسیقیی آپیرای مودرن و کلاسیک دل کس را پر از گذشته و امروز می کند. کس را در سیر اندیشه های زمانی و فرهنگیی گناگن می برد.

از دیدار با او اولین چیزی که به من تاثير گذار بد جوانیی او بد. بسیار جوان و شاد و راحت.  خالی از هر کبر و غرور بد که مرا بیشتر به او جلب کرد و نسبت به شخصیات او کنجکاوتر. در آلونک-رستوران ایرانیی نشسته بد با دوستانش که دوستان ما هم هستند. این گونه با او در کنار هم نشسته بدیم و صحبت از موسیقیی آسیای میانه و ششمقام و جشن های موسیقیی اوزبکستان گفتیم و دیدم که چی قدر به دنیای فارسی گویان علاقه زیاد دارد و اصلا یکی از بهترین سرود های خودرا که من دقیقا همانرا بیشتر دوست دارم، به زنان افغانستان بخشیده است. انوان آن سرود سرزمین من است.

سرزمین من
خسته-خسته از شفای
درمندو بیدوای
بی سرود و بی صدای
سرزمینی من
که غم تورا سروده
که رگ تورا گوشوده
سرزمین من…

بسیار می خواهد به سمرقند و تاجکستان سفر کند و آن جاها شب های سورود خوانیی داشته باشد. می گفت که هیچ وقت از ششمقام و سرود های مردومیی تاجکان نشنیده است و دلش بسیار می خواهد که با آن گوشه دنیای فارسی گویان بیشتر آشنا شود. می گفت سفر به آسیا برایش الهام بخش خواهد بد.

آرزو می کنم که زود تر به تاجکستان و سمرقند سفر کند زیرا اگرچندی که با تنگدستیی مردوم آن سرزمین رو به رو خواهد شد، شاهید عشق و  محبت آنان نسبت به هنر اصیل آوازخوانی و رقص نیز  خواهد گردید.  سرزمینی که سرودن و رقصیدن برای زنان یگانه شادمانیی زندگی است… 

بیشتر از ین چی بگویم باید دید و شونید، گرچند در قدیم میگفتند شنیدن کی بود مانند دیدن. من می گویم بعضی چیز هارا باید شونید و باز شونید. صدای دریا یکی از این نعمت هاست.  

8 پاسخ

  1. salaam e garme man be shoma
    kheyli khoshhalam ke belakhareh yek site darbareh tajik va samarqnad peyda kardam..eshtebah man in bood ke kalameh tajikestan ro hich vaght ba horoof rusi search nakardeh boodam!
    man ashegh in mardom e bekr e farsi zaban hastam va barha arezoo kardeh am hameh chizam ro dar iran raha konam biyam oonga zendegi konam…
    dalayel an dar ghalb e man ast..
    shayad khoob nabashe bish az in vaght e shoma ro begiram.
    vali ino bedanid dar ghalb e hardo ye ma eshgh e be zaban va farhang e tajiki moshtarak ast va oon ma ro ba ham ashena kardeh,
    lotfan mara rahnemayee konid..
    khodahafez

  2. salam
    age kasi tajik hast lotfan be man email bezane
    mikham be tajikestam mosaferat konam
    ***
    salom, aziz man khudam tajikam.
    chi chize makhosti bipusri.
    Man yak duste eronii bo nome Mehrdod doshtam dar samarkand kar mekard.
    safar ba khayr,
    bo irodat Shahzodai Samarkandi

  3. Dorood,
    Shahryare gerame,
    In payvande ki barae shoma injo chop namodam, omed daram kheily baraetan mofed khohad bod. Metavaned, ba zode ba Tajikane-Parsa tamas begered. Ba shoma tandorostevu kamyabe khahanam.
    Peroz bemaned,
    Pors.

  4. انصافا شاه کسه من الان دومین باره دارم با عکساش جلق میزنم.خوش بحال اونی که میکنه این حوریو

  5. salam darya jan.man az tarighe mahvare chanale bbc farsi ba to ashna shodam va be in mozoo pey bordam ke be sedat va hamchenin opera besyar alaghe daram.(iran.tehran)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *