Search
Close this search box.

ریگستان

نوشته‌های شهزاده سمرقندی

اولین کارت شب یلدا هم رسید

ما تاجیکان شب یلدارا کمی فراموش کرده یم، یا درست ترش آنرا با شب سال نو آمیخته یم. نمی دانم که این هم از سیستم سیاست روس باشد یا تنبلی مردم. اما مهم این است که دیگر هیچ کسی از نسل جوان این روز را به عنوان عيد نمی شناسد. مادر بزرگ که درگزشت ما نیز هم شب یلدارا از دست دادیم و هم قصه هایش را. یاد صندلی (يا همان کرسی به قول ايرانی ها) مادر بزرگ به خیر، که زیرش قوری آتش می گزاشت و ما کودکان پای هاپاهامان را زیر آن دراز می کردیم و به دیوار تکیه میدادیم و مادر بزرگ شروع می کرد: یکی بود یکی نیود، زیر گنبد گبود پیرزنی بود… و ما می دانستیم که آن پیرزن خود او بود. یا شاید حالا فهمیده ام که او بود با او خود شبیه قهرمان های قصه هایش شده بود. بگزریم، مهم این که ما کودکان کاملا فراموش می کردیم که بیرون برف و سرما با هم می جنگند. حالا که زمستان بی برف می آید و بهار بی باران، مردم آسیا میانه بسیاری از رسم های سنت قدیمی خود را از دست داده اند. شب یلدا نیز یکی از آن هاست. از حامد سپاس گزارم که این حس غریب را در من بیدار گرد. من که حدود سه ماه است برنامه های شب یلدای رادیو را صدابرداری می کنم این احساس شب یلدارا تازه امروز با این عکس پیدا کردم.

شب یلدا فرخونده باد. و جای همه دوستان خالیست این جا دور درخت کاج سال نو ما.

4 پاسخ

  1. Shahzodajon,
    bo durud va orzui tandurusti!
    Medonam, ki gohe didani korte zebotar ast.
    Aknun ki onro ba mo ham bakhshidi, posukhi man in ast: Man ham farorasidani hangomi zoishi nur va mehr (jashni Yaldo yo khud Chilla)-ro ba Shumo va yoroni digar shodbosh meguyam. Boshad, ki har ruz az zindagoniamon pur az nur va mehr va shodivu khursandi boshad.
    Dilshod
    P.S: Khurdani hinduvona(tarbuz) yodat naravad! 🙂

  2. salam shahzadeh khanom
    omidvaram shabe yaldaye khubi dashteh bashid
    chenan ke hich gah az khater nabarid
    man emshab sevoomin shabe yaldaye omram ra dar dushanbeh separi khaham kard
    omidvaram omretan toolani va salamat bashid

  3. salam Darish jan. agar eshtebah nakonam man hodoode 10 sale pish shoma ra dar jalasate shere khanome farokhzad dide am,aya dorost migooyam? agar tashabohe esmi nabashad,besyar khoshhal shodam az didaretan dar donyaye majazi. va shadidan moshtaghe khandane asare tazeye shoma hastam.ba doosti.Maryam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *