Search
Close this search box.

ریگستان

نوشته‌های شهزاده سمرقندی

به بی بی سی بخاطر حذف تاجيكستان از بخش فارسی ، اعتراض كنيم


در گذشته بی بی سي فارسی ، برنامه هاي راديو و سايت خود را براي سه كشور افغانستان ، ايران و تاجيكستان منتشر مي كرد ، اما اين رسانه اخيرا تاجيكستان را از بخش فارسی خود حذف نموده و  منجر شده است كه تاجيكستان در اذهان مردم از  كشورهاي فارسی زبان دور شود.

آيا مي دانيد هشتاد درصد مردم تاجيكستان فارسی زبان اند ، آيا مي دانيد كه تاجيكستان يكي از مراكز پارسی كهن است؟

در سالهاي اخير برنامه هاي خاصي براي نزديك ساختن فارسی زبانان ايران و افغانستان صورت گرفته است ، اما در اين ميان از تاجيك ها خبری نيست.

هر چند يكي از دلايل عدم حضور تاجيكها در گسترش فرهنگ و تمدن پارسی استفاده تاجيك ها از خط الفبای سیریلیک است ، اما اين دليل نمی شود كه گوينده گان زبان پارسی تاجيكستان از كشورهاي پارسی زبان جدا شوند.

_______________


این نوشته را از وبلاگ داریوش ایراندوست خواندم و دوست داشتم در این جا نیز آنرا داشته باشم که او نیز از این جا http://heratpress.com/ آورده است.

نتنها داریوش ایراندوست بلکه بسیاری از تاجیکان و نگرانی من در این است که آیا ایرانیان نیز مارا  به همان اندازه دوست دارند و مارا از خود می دانند یا ما تاجیکان معصومانه هنوز از ایران کهن در ارمانیم و از ایران ایمروز دور.

شما چه فکر می کنی دوست فارسی زبان؟

انبته یکی از دوستان عزیز ایرانی در یکی از صحبت ها گفت که ما ایرانیان گرفتار مشکلات خود هستیم و به شما تاجیکان هیچ وقت نداریم. البته من می دانم این دوست عزیز نمی تواند از نام همه ایرانیان حرف بزند، اما یک ایرانی که هست.

ولی بی بی سی یک ایرانی نیست بلکه میدانی است برای همه فارسی زبانان آن چنانی که خود اش در تبلغ هایش اعلام می کند.

آیا نقش بی بی سی در این دوری ما تاجیکان از دیگر فارسی زبانان تا چه اندازه مهم و چشمگیر است؟ چرا ما تاجیکان هم از دنیای روسی رانده ایم و هم از دنیای فارسی زبانان؟

من که دل ام برای باقر معین و درک او از اتحاد قارسی زبانان تنگ است و جای خالی باقر معین در این میدان جدید بی بی سی گاهی آزار دهنده است.

به سهراب عزیز همکار تاجیک بی بی سی دل ام می خواهد بگویم که در حالی که مردم تاجیکستان در دوری از چشم جهانیان از مریضی های مختلف و فقر و از حمله های وحشیانه روس ها جان می بازند شما دل تان برای مدرسه های قدیمی بلخ می سوزد؟

از کی باز بی بی سی برای جان مردم و مشکلات مردم زنده ارزش کم تری می گزارد که ما در هیچ یک از دستور های کار اش ندیدیم؟

از کی باز خبرنگار روس بی بی سی جهانی دل اش برای تاجیکستان بیش تر از بی بی سی فارسی می سوزد؟

اینها از آگاهانه اتفاق می افتند و یا ناآگاهانه، نمی دانم

به نظر من تلویزیون آن مشکل خط را ندارد که سایت بی بی سی داشت پس مشکل خط نیست، مشکل در مدیریت و یا هدف است؟ یا سیاست؟.

این هارا با امید می نویسم چون هنوز امید دارم که ما می توانیم نزدیک تر از این باشیم. من یک نفره نمی توانم برای این همه جوان ایرانی که دوست دارند به تاجیکستان سفر کنند رهنمای باشم. من نمی توانم برسم تا به همه ایمیل هایشان جواب دهم. ای کار رسانه بزرگی است مثل بی بی سی فارسی که تازه به کار شروع کرده و هنوز جای زیادی دارد برای تقویت خود و روشن و عملی کردن وعده های خود.

و ما هم که همیشه یا انتظار زیاد داریم و یا زود خسته می شویم.


39 پاسخ

  1. Дуруд бар Шахзоде
    Ман 6 мох пиш ба муддате 14 руз дар точикистон будам (Худжанд). Бо вуджуди инке дар тули ин муддат танхо будам, ихсос микардам дар ирон хастам ва хич гуна ихсоси гурбат надоштам. Делам барой мардум хунгарм ва мехрабони точик танг шуде.

  2. سلام شهزاده عزیز
    مطمئن باش که اینطور نیست. تاجیکستان از دایره فارسی زبانان تلویزیون فارسی، نه جا افتاده، نه فراموش شده و نه کنار گذاشته شده. حضور سهراب، خود دلیلی بر این مدعاست. موضوع تنها به مسائل تکنیکی و لوجستیکی برمیگردد که به زودی رفع خواهد شد. نگران نباشید. اندکی صبر… 🙂
    ارادتمند

  3. من هم همش منتظر بودم که برنامه ها برای همه فارسی زبانا باشه، امیدوارم سریعتر این موضوع اتفاق بیفته

  4. حقیقتش من در مورد این قضیه اطلاعی ندارم ولی تا جایی که به عنوان یک فارسی زبان به من مربوط می شه، همه فارسی زبانان حق یکسانی در برابر زبان فارسی دارند، امید وارم که مشکل به زودی رفع شود و شما هم بتوانید آن چه را که می خواهید ببینید ولی اگر در این مورد لیستی تهیه می کردید شاید آمار موافقان کمک می کرد اعتراضتان جنبه رسمی تری به خود بگیرد.
    موفق باشید

  5. زبان فارسی تعریفِ جدیدی پیدا کرده است که کمی آنسوتر از تهران را غریبه و نامربوط می داند
    تاجیکیِ مهربان ساده دل، ما مردمانی چنان مغرور و فاشیست و بی گذشت ایم که اگر کسی حرفی در میان ما بزند که قدری لهجه ی یکی از همین شهرستان های اطرافِ تهران را داشته باشد، چنان به او نگاه می کنیم انگار با الاغ اش فرش ابریشم خانه ی پدرمان را لگد کرده است
    دوست داشتم زبانِ فارسی، جایی دیگر، در تاجیکستان یا افغانستان، راه خود را می یافت و می بالید، چنان که سرِ پُربادِ ما فارسیِ تهران پسندان به سنگِ عبرتی می خورد
    چه حیف که دیگرِ فارسی گویان هم در خمِ سرنوشتِ خود چنان در پیچ و واپیچ اند که بعید می دانم آنجاها، فارسی، نوبری بیاورد

  6. نوشتن ساعت بخش برنانه ها به وقت دوشنبه در کنار تهران و کابل مشکل فنی و لوجستیکی ندارد

  7. من نمی دونم چرا بی بی سی چرا تاجیکیتان را کنار گذاشته؟
    اما می دونم این به نفع تماشاگران نیست!
    نمی خواهم بدبین باشم ولی فکر می کنم به جهت آن هست برای ابن برنامه هایی که دارند هم تعداد خبرنگارانشون زیاد هست که 90 درشد هم ایرانی هستن برای هر خبر یک خبرنگار هست که بیشتر روخوانی خبر می کنند.
    خوب اگر بخوان تاجیک ها هم بیان برنامه بذازن مسلما بعضی ها بیکار می شن!خلاصه به نظر من بیشتر جنبه محدودیت هست.
    تاجیک ها باید خودشون جلوی تبعیض را بگیرند چون اونها هم زبانشان پارسی هست و کسی حق نداره ائنا رو کنار بذاره مگر اینکه اسم رو از بی بی سی پرشین به بی بی سی ایران و افغانستان تغیر بدن.
    از طرفی وقتی فضا مسموم هست کار کردن در آن محیط خوش آیند و خلاق نیست.
    به هر حال دوست عزیز همیشه امید داشته باش
    همیشه می شه کار را در محیط بهتری هم کرد
    اما در مورد اطلاع رسانی این همه وبلاگ و سایت در مورد ایران هست ولی در وضع ما ایرانیها زیاد تاثیری نمی ذاره.

  8. متاسفانه سیاست های نابودی هویت فارسی زبانان و نژاد پارس هر روز رنگ و ابعاد جدیدی به خود میگیرد و مبارزه با این جریانات تا زمانی که متولی با حداقل قدرت رسانه ها تلاشی برای اعتراض نکند بی ثمر می ماند

  9. همدلی وهم نوایی مارمز شکست اجنبی های داخلی وخارجی است که همیشه درتلاش جدایی مافارسی زبانان بوده اند
    تاماهستیم آنها این آرزو رابه گورخواهندبرد

  10. ارزو ميكنم بي بي سي اين درايت را داشته باشد كه نمي تواند تاجيكستان رانديده بگيرد
    در جمع گرداننده هاي بي بي سي كساني هستند كه وسعت نظر دارند

  11. من تاجيكان را دوست دارم وآنهارا خودي بحساب ميآرم. لهجه هاي مختلف زبان فارسي چون گلهاي باطراوتي هستند كه در ماوراي ايرانزمين عطر مهر ودوستي ميافشانند. شاد وخرم باشيد

  12. نگران نباش
    همه جاي ايران سراي منست
    تاجيكستان كه رو سر ما جا دارند

  13. با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز.من خیلی اتفاقی به این سایت برخوردم،اما به هر جهت بسیار از این مطالب ودیدِ باز شما لذت بردم.من خودم در درجه اول به عنوان یک فارسی زبان و بعد به عنوان یک ایرانی هم به تاجیکستان و هم به تاجیک ها علاقه مندم و دوست داشتم و دارم که به این کشور سفر کنم و با مردم و فرهنگ آن بیشتر آشنا شوم.آنطور که من فهمیدم گویی شما ساکن ایران هستید و فکر می کنم به عنوان یک فرد آگاه و کسی که در جریان امور هست مشکلات ما ایرانیان و به خصوص جوانان ایرانی رو حس کرده باشید،ولی به هر جهت تاجیکستان همیشه یک دوست بوده و هست.چرا در دنیای امروز که همه ی ملت ها به دنبال اختلافات کوچک هستند تا از اون پلی بسازند برای دستیابی به منافع شخصی و پایمال کردن حقوق دیگران،ما به دنبال مشترکاتمان نگردیم و از آن پلی برای دوستی نسازیم؟.چه بسا که شما بسیار بهتر از من در این امور مطلعید و مشترکات بسیاری بین ما هست.و اما در مورد نکته ای که در مورد شبکه بی بی سی فارسی زبان فرمودید،جدا از نظر شخصی خودم،این شبکه هدفی به غیر از جهت گیری سیاسی نداره و به خصوص در مورد ایران که نمودها و نشانه های این موضوع از همین آغاز کار بسیار واضح است.و از جمله استفاده بیشتر از ایرانیان و…که فکر می کنم شما بیشتر از من در راًس امور باشید.به هر جهت دوست هم زبان من براتون آرزوی موفقیت و کامیابی و فردایی روشن دارم .

  14. ba salam
    مرسی از برنامه های خوبتان
    اتحاد حالا چه زبانی چه مذهبی و چه ملی و… بی معناست. چراکه باعث می شود هر زبان و هر قوم و ملیتی از بیشتر مزایای زبانی، فرهنگی و آداب و سنن خود بیگانه و فاصله بگیرد. پس می بینیم که اتحاد خیلی مثمرثمر نیست.
    رها از کرج

  15. سلام
    من گمان نمیکنم مرزهای سیاسی بتواند اعضای یک خانواده بزرگ را از هم جدا کند . اگر باور نمیکنید سری به سایت یوتیوب بزنید و ببینید اصلا فرقی میان ما و ملت آریایی تاجیکستان هست ؟ ببینید چقدر آرزوها و سلیقه ها و رفتارهایمان به هم نزدیک است.

  16. سلام
    باعث تاسف است که این سه ملت چنین از هم دور افتاده اند. در پرشین بلاگرز هدف طبقه بندی و ارائه آخرین مطالب و لینک به وبلاگ‌های ایرانیان نیست بلکه جامعه فارسی زبان در وب مد نظر هستند. خبرخوان افغان به زودی ارائه خواهد شد. امیدوارم شما تنها وبلاگ تاجیک نباشید و وبلاگهای بیشتری وجود داشته باشند. اگر چنین باشد از شما خواهش میکنم که آنها را معرفی کنید تا نه تنها آنها را در خبرخوان های موجود جا دهیم بلکه شاید بشود در درون پرشین بلاگرز خبرخوان تاجیک هم داشته باشیم. هیچ چیز برای من زیباتر از راه اندازی یک خبرخوان تاجیک نیست.

  17. سلام به شما عزیز فارسی زبان ارادت من را از تهران پذیرا باشید.شما عزیزان جزیی از وجود پر وجود این خاک گرانبهایید.انشاالله تابستان به کشور زیبایتان سفر میکنم تا از نزدیک با شما مردمان خون گرم آشنا بشم.دوستدار شما فریدون

  18. درود برشما وهمه ی تاجیکان ایرانی تبار
    دوست گرامی دل ما همواره وبا وجود همه ی گرفتاری های روزمره بیاد شما می تپد.من نگرانم که نکند عمر سرآید وتاجیکستان -یا ایران شمالی -را زیارت نکنم.ما تازه شمارا پیداکرده ایم وخوشبختانه جریان دانش وفناوری هم به سود ماست به سود دوستی وهمدلی بیشتر پس به پیش بسوی یکدلی مردمان 3کشور…

  19. سلام
    در بی بی سی اول ایران و بعد هم افغانستان مورد نظر هستند هر چند این اواخر توجه بیشتری به تاجیکستان دیده می شود
    هر چند اهداف سیاسی بی بی سی نباید نادیده گرفته شود اما فکر می کنم این بی بی سی فارسی از تمام رسانه های ایرانی که دم از فارسی زبانان می زنند توانسته حس نزدیکی بیشتری نسبت به سایر کشورهای فارسی زبان برای ایرانیان ایجاد کند حداقل برای من که اینطور بود
    برای درک نگرش ایرانیان حتما باید یک سر به تهران بزنید
    منهم برنامه مسافرت به تاجیکستان را در سال آینده دارم
    بطور کلی فکر می کنم تاجیک ها خیلی بیشتر از ایرانیان با فرهنگ فارسی زندگی می کنند
    با امید دیدار

  20. من ساكن كشور ايران هستم و بر اين باورم كه مردمان
    فارسي زبان وحتي همگي ايرانيان در سراسر جهان همه از يك خانواده هستند . حال چه در افغانستان باشند و يا در ايران باشند و يادر تاجيكستان ويا در ازبكستان بسر برند. حتي معتقدم كردزبان ها وپشتون ها وديگر گويندگان زبان هاي ايراني هم در اين دايره خانوادگي جاي ميگيرند.من بر اين باورم روزي فرا خواهد رسيد كه اين خانواده بزرگ
    جدايي هاي مذهبي و سياسي و مرزبندي هاي دروغين كنوني را به دور خواهند افكند.زمان در پديد امدن اين ارزو و هدف بزرگ و والا به سود ما خواهد بود. با اين حال تلاش و كوشش ما نيز ميتواند در تحقق اين ارزوي دست يافتني به حركت ما شتاب بيشتري بخشد.مااريا نژاد ها در حدود دويست ميليون تن جمعيتيم و دران زمان كه به گذشته تابناك و درخشان خود وارزشهايي كه به ما به ارث رسيده است اگاهي يابيم ميتوانيم به صورت ملتي يگانه و بزرگ جلوه گر شويم. به اميد ان روز.پارسا از كرج ه

  21. وای ! همیشه فکر می کردم که فقط مایی که توی ایرانیم دنبال اتحاد کشورهای قاره ی کهن از جمله ایران و تاجیکستان هستیم حالا می بینم که روح همه ی ما یکی است امیدوارم به هرچه می خواهید برسید.

  22. سلام به همه فارسی زبانانی عزیز که در سر تاسری جهان زندگی می کنند من مخواهم که تاجیکستان هم با الفبای فارسی بنویسند салом ба точикистони азиз

  23. سلام به همه فارسی زبانانی عزیز من اگر آقای امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان می بودم در قدم اول الفبای فارسی را جاگزین الفبای سیریلیک می کردم و در قدم دوم تاجیکهای سمرقند را آزاد می کردم بخواتری اونها آزاد نیستن از طرف زبان

  24. با سلام خدمت همه فارسی زبانان وآریائیها
    من فکر میکنم علت اینکه بی بی سی تاجیکستان را نمیبیند اینست که این کشور از دیدگاه سیاسی واقتصادی سودی برای عوامل بی بی سی ندارد.

  25. درود به شما
    پنداشتی که ریشه پیوند من گسست
    در سینه ام هزار خراسان نهفته است
    هیچ گاه فراموش نمی شوید
    تاجیک ها برادران نازنین ما ایرانی ها هستند
    خداوند نگهبان سرزمین های ایران زمین کهن باشد
    سپاس

  26. با سلام به شما هم میهنان خارجی ام
    به هر جا می نگری ظلم به پارسی زبانان می شود در افغانستان در ازبکستان و در چین و حتی تاجیکستان و ایران
    بهتر است است یک طومار اینترنتی درست کرده برای بی بی سی بفرستیم و از آنان بخواهیم تاجیکستان و ازبکستان را نیز به بخش فارسی بیافزایند

  27. salam be hameye ariyaeiha!
    etefaghi be in site omadam, vali khoshhalam ke omadam, darhali ke eroupaeiha roz be roz beham nazdik misham v akharin akhbaresh peymane Lisbon baraye etehade bishtare ma hammihanaye sabegh darand ya behtare begim darim khodemun roz be roz joda az ham midonim, na doste aziz man Irani to ro v melate toro joda az khodam nemidonam chun hameye ma ye dard moshtarak darim v onam “esteghlal v Azadie” pas be gole Dr.Shariati hamvatan kasie ke dard moshtarak dashte bashand!
    sarzamin ma ham az lahaze niroye ensanie bahosh v ham az nazare logestiki v ham manabe gavi hast v keshvaraye garbi khub midonand age sobate siyasi to marzhaye ma eijad beshe be shedat v jolotar az onha pishraft mikonim, Behtare khodemun be jone ham nayoftim
    Bedroud

  28. Zabane fasi be hameye guyandegane in zaban ta`allogh darad va hameye ma dar har keshvari ke hastim ba tamame vojud bayad be pishrafte an komak konim.
    Hamid

  29. تاجیک وایران دراصل یک گوهرند که جامانده از اصل خویش مام وطن ایران بزرگ هستند ملت پارس در اثر زیرکی زیاد همواره مورد تهاجم دشمنان بوده وهست پس ما بیداریم وهمواره بیدار خواهیم ماند
    زنده باید ایران زنده باد ایرانی (تاجیک شیرازی مازندرانی و…)

  30. با درود
    اینجا کسانی که اندکی مهر وطن در دل دارند ارزوی نزدیکی هر چه بیشتر به تاجیکستان را نیز در سر میبرورانند و انجا را همچون سرزمین ریشه ها میبینند .افسوس که دولتی میهن دوست بر سر کار نیست و ایران دوستان از دایره قدرت بیرون اند

  31. به نظر من همان طور که رئیس جمهور تاجیکستان با حرکت اصلاحی خودش پسوند روسی اف و تف را از نام خانوادگی تاجیکان حذف کرد می تواند با کمک ایران الفبای رایج در تاجیکستان را مانند ایران و افغانستان از سیریلیک به عربی برگرداند … به این ترتیب کار بسیار بزرگی در حفظ و اعتلای زبان پارسی برداشته خواهد شد

  32. سلام دوست خوب من
    شما هر کجای دنیا که باشید برادران خونی ما هستید .باور کن هر وقت تصویر وگزارشی از تاجیکستان می بینم دلم هوای اونجا را می کنه یه جورایی احساس دلبستگی شدید دارم
    نمی دونم اوضاع اونجا چه طور هست آیا براحتی می تونم بیام و تاجیکستان را بگردم
    برام از اونجا بنویس
    به امید اینکه یه روز بیام و به خواسته قلبم برسم
    فدااااااااااااای هر چی فارسی زبونه

  33. سلام
    من به عنوان یک ایرانی از جانب خودم میگم که همه فارسی زبانان و ایرانی نژاد های دنیا رو دوست دارم .

  34. سلام
    تاحالا فکر می کردم که فقط ما دلمان برای اونوری ها می تپدو تاجیک هاتمایلی به این وری ها ندارند انگار
    اشتباه میکردم دوست گرامی
    جواد از ساحل زیبای خلیج همیشه پارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *