Search
Close this search box.

ریگستان

نوشته‌های شهزاده سمرقندی

می خواهی دوباره اعتصاب سخن کنم؟

می خواهی اصلا دیگر هیچ حرفی نزنم و برای همیشه بیدار بمانم؟ می خواهی دیگر خودم نباشم؟ می خواهی همیشه در خوش حال کردن هر کی دورو برم هست خودرا خرج کنم؟ می خواهی همیشه بخندم؟ می خواهی دیگر حرف دلم را نگویم؟ می دانم که نمی خواهی و می دانی که در توانم نیست. می دانم که می دانی: 

می بخشم نوررا
تاریکی را
می بخشم غم را، غصه را
قهررا و اوقات تلخ را
می بخشم وصل را 
می بخشم همه خوب و بد را
می بخشم شور را و شوق را
می بخشم تیر خورده بر زخم را
می بخشم خشم را
می بخشم، می بخشم هر چه از راه رسد
می بخشم
اما عشق را
هیچ وقت!

3 پاسخ

  1. اعتصاب سخن نکنید لطفاً بیشتر بگویید
    هر وقت دلم میگرفت طراحی میکردم بهترین مرهم بود.این باردلم هوای سمرقند وبخارا کرده بود .پاره پاره های وطنم.نقشهایی چسبیده به دیواره های تاریخ.در جستار خبری از سمرقند،نوشته های شما را پیدا کردم .چه شیرین مینویسید .راحت وروان،کوتاه وساده. خراسانیم ولهجه‌ی شما برایم تازگی ندارد با آن بزرگ شدم ، لهجه‌ی تات (فارس) زبانان شمال خراسان است.امروز به آن خراسان شمالی میگویند. وچقدرچهره شما وخواهرک هاتان آشناست.حتماً ما یک ملتیم .اگر عکسهای خانوادگیم و خصوصاً دختر دائیم را برایتان بفرستم میبینید از خواهرکانتان به شما شبیه تراست.فارسی در شهرهای مختلف با لهجه ها متفاوت صحبت میشود چیز بدی نیست نشانه قدیم واصیل بودن ماست. شعر دیروزمان یکیست شعر امروزمان هم یکی، شعر امروز تاجیکی شعر امروز ایرانست . انتظار نداریم به لهجه تهرانی ها صحبت کنید.مشتاقیم که زبان رودکی را بشنویم . قائل به تکثرولزوم پیروی از ژنها درزبان نیستم،اما معتقدم بايد به رشد ادبيات شما فكر كنيم،چون از مهم ترین اجزاءتشکیل دهنده هویت ماست.به شما اطمینان میدهم آشنایی با ادبیات وحتی واژگان زیبای تاجیکی تاثیر عمیق درروند ادبیات ما داشته است.از شما خواهش میکنم با اطمینان و پشت کار بیشتری به راه مهمی که در پیش کرفته اید ادامه بدید هر چه بیشتر از کلمات تاجیکی استفاده کنید زیبا تراست.ما دسترسی به نوشته های شما و شاعرانی که از آنها نام بردید نداریم روزنامه ها مجلات حتی کمتر، گفتار عامیانه زندگی روزمره .متأسفانه در جستار من تعداد سایتهای سمرقند به زبان عربی چندین برابر فارسی بود.عکس شهر شما را هم می بایست در سایت های عربی و ترکی جست.این قابل قبول نیست.حتماً راهی وجود دارد.

  2. آری دوست عزیز حق با شماست و اصلا مشکل همین جاست: من دلم برای خود ام تنگ است. برای همان دختر خراسانی ای که بی باک و بی قیدی بودم و یک سمرقندی ای که هر روز از کنار ریگستان میگذشتم و از رود زرفشان آب می خوردم و پنجره ام در همه فصل سال رو به آفتاب باز بود.

  3. سلام دوست هم خون
    من می خواهم به تاجیکستان بیایم هم برای تحصیل و هم برای کار اقتصادی نیاز به راهنمایی (و شاید هم یه شریک اقتصادی دارم )اگر ممکن است من را راهنمایی کنید ممنون می شوم چند بار است برا ی شما پیغام می گذارم اما جوابم نمی دهید لطفا اگر ممکن است یا آیدی یاهو بدهید تا با شما تماس بگیرم یا شماره تلفن یا هر چیزی که صلاح می دانید
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *