Search
Close this search box.

ریگستان

نوشته‌های شهزاده سمرقندی

It is sad when Great people die and there is no one to replace Them

معمار استقلال تاجیکستان درگذشت

صبح روز سه شنبه ۲۱ آوریل، طاهر عبدالجبار، رهبر جنبش مردمی "رستاخیز" و اولین نویسنده طرح اعلامیه استقلال تاجیکستان، در سن ۶۳ سالگی در اثر بیماری سرطان در زادگاهش ناحیه اشت، درگذشت.

آقای عبدالجبار در طی چند ماه اخیر از بیماری سرطان رنج می برد و تلاش های پزشکان برای نجات جان او چه در تاجیکستان و چه در ایران نتیجه ای نداد.

قرار است جسد وی در گورستانی در زادگاهش در شمال تاجیکستان به خاک سپرده شود.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2009/04/090421_ez_taher_abdojabbar.shtml

Даргузашти Тоҳири Абдуҷаббор, раҳбари ҷунбиши истиқлолхоҳии Тоҷикистон ва раиси созмони мардумии «Растохез», қабл аз зуҳри рӯзи сешанбе ҷомеаи Тоҷикистонро лаҳзае такон дод ва сукут бахшид.

http://www.ozodi.org/content/article/1612675.html

3 پاسخ

  1. سلام :
    به نظر من شما فکر می کنید که علاقه تاجیکان به فرهنگ ایران یک طرفه است و مردم ایران آن ها را فراموش کرده اند . من می خواهم بگویم که اینطور نیست . درست است که امروز تاجیکان از ایران دور افتاده اند ، اما در قلب ایران جایی ابدی دارن شاید خود ندانند. شاید در ایران بعضی از مردم درباره تاجیکستان و ازبکستان اطلاعاتی نداشته باشند اما بسیاری نیز میدانند و به تاجیکستان بسیار علاقه دارن از جمله من .
    در نوروز در تلویزیون آرزو سمرقند را نشان می داد و صدای خواننده ای که با غم از سمرقند میخواند دل مرا کباب کرد .
    فارس ها ، تاجیکان ، افغان ها ، کردها ، بلوچ ها ایرانی ترین ایرانی ها هستند منظورم ایران وسیع گذشته . چه در ایران باشند چه در ازبکستان و چه در مریخ و زهره باز ایرانی اند و نور چشم و افتخار ما .
    من سمرقند را بسیار دوست دارم و سمرقند باید مثل گذشته پایتخت فرهنگی ما آریاییان در خاورمیانه باشند .
    آزمایشهای ژنتیکی امروزه ثابت کرده که مردم آذربایجان و حتی بسیاری از ازبکان از تیره آریایی و ایرانی هستند و فقط ترک زبان شده اند .
    ناجیکان آنقدر برای من عزیزند که من به خاطرش خط سیریلیک آموختم .
    поианда бошид

  2. سلام دوست عزیز شهزاده بانو خوبم
    سلامی به گرمی خورشید .نمی دانید چه آرزوی جهت برقراری ارتباط با شما عزیزان تاجیک در ازبکستان در دل دارم.یکی از آرزوهایم سفر به شهر های تاریخی سمرقتند و بخارا و دیدار مردم عزیز آنها است. هیچ گاه شعر معروف رودکی بزرگ را فراموش نمی کنم:
    بوی جوی مولیان آید همی یاد یار مهربان آید همی
    .شمها یار مهربان ما هستید.ما همیشه شما را با تمام وجود در خودمان حس می کنیم .دوست عزیز خیلی مایلم با شما ارتباط برقرار کنم.ایمیل من roshan2150@yahoo.com است

  3. شماها چه تون شده؟ نویسنده داره از یه درگذشت گزارش میده و توقع داره کسی تسلیتی, ابراز همدردی چیزی یا لااقل پرسشی درمورد شخصیت مرحوم, آثارش… بشه و یا چیزی در ارطبات با مطلب زده بشه.
    یکی در مورد عشقش به ازبکستان صحبت میکنه اون یکی در موردعلاقه تاجیکان به فرهنگ ایران !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *