Search
Close this search box.

ریگستان

نوشته‌های شهزاده سمرقندی

آسیای میانه را تنها نگذارید

این روزها همه اش در حال نگرانی هستم. خبر بسته شدن رادیو بی بی سی روسی و همین طور حرف و کلام ها دورو بر تخته شدن درهای بخش آسیای میانه ی صدای آلمان  آرامش مرا به هم زده است.
محدودیت های زیادی در بخش تاجیکی و روسی رادیو آزادی و بخش آسیای میانه بی بی سی مرا به این فکر فرو برده که چرا همه رسانه های بزرگ می خواهند پای خودرا از این منطقه بیرون کشند. اول این که پای آنها اصلا داخل این مناطق بود یا خیر خود یک سوال است. اما این که همه با هم از آن دست می کشند معنای خطرناکی دارد پیش از همه برای کشورهای آن سرزمین.
کشورهای که مردمش هنوز آزادی را تجربه نکرده اند و از رسانه آزاد بهره نبرده اند و دست شان به رسانه های جهانی هم نمی رسد. 
نگرانم  وقتی دولت ازبکستان دسترسی و تماث تهیه کنندگان مراکز اینترنتی محلی  با مراکز اصلی را ممنوع می کند و واکنشی در رسانه های خارج دیده نمی شود. 
نگرانم که مردم نادار نادارتر و محروم تر خواهند شد و مردم پیشدست پیشپیشدست تر.
نگرانم که تاجیکستان روز تا روز به عمق اسلامگرایان غرق می شود و مثل یک لقمه آماده به دهان کشور های اسلامی همسایه می رود.
نگرانم که کسی کاری نمی کند و من نیز نمی دانم باید چه کار کرد.
باید چه کار کرد با این جوانان و این نسل نو آسیای میانه که روز تا روز از آغوش دموکراسی ساخته و مسنوعی در کشورها یشان ربوده می شوند و به سوی اسلام  حدایت.
مارا با غم خودمان تنها می گذارند چون سرزمین زرخیز ما دیگر ثروتی ندارد برای جلب توجه قدرت های قوی جهان.
ثروت ما در نیروی نسل جوان ماست. به امید این که روزی از این دیوار های سر بیرون براورده شان دلگیر شوند و تیشه به دست بگیرند و آنرا بشکنند.
آن روز را دور می بینم. بسیار دور. اما من بارها اشتباه کرده ام و امید دارم این بار هم اشتباه کنم و نتیجه رویداد های کشور های عربی وضعی اجتماعیی منطقه مارا نیز وارونه کند.
کا پلاس در یوتیوب
پسنوشت: 
در حال نوشتن این متن بودم که کا پلیوس تلویزیون خوب  و آزاد محلی قزاقستان از تریق تویتر اعلام کرد که مشکل مشکوک تکنیکی دارد این یکی از آن تلویزیون های است که تمام اخبار مربوط به آسیای میانه را بی کم و کاست از داخل کشور ها پوشش می دهد. به نظر می رسد که دولت های تنگ چشم و ترسو از آزادی بیان چوب لای چرخ این تی وی نهاده اند.
ماهواره را روشن می کنم در روی-خط شبکه های دوست داشته ام کا پلیوس را پیدا می کنم. فعال است و اخبار منطقه روی خط است و می گوید در ازبکستان غذاهای با عنوان حلال ممنوع اعلام شده.
با این که از حمله های  احتمالی بیشتر خبر داده اند اما خدارا شکر که این شبکه دوباره فعال است.  
 
 
 

3 پاسخ

  1. کدام کشور های اسلامی همسایه را میگوئی؟ افغانستان؟ من که کشور همسایه مسلمان دیگری نمیبینم. افغانستان هم که نمیتواند شلوار خودش را بالا بکشد چه برسد به اینکه بخواهد برای تاجیکستان مشکل آفرین باشد.
    اتفاقأ، من یکی خیلی هم مثبتم چه فکر میکنم حکومت جمهوری اسلامی ایران بزودی رفتنی است و حکومت آینده آن هم سکولار است. حکومت اسلامی مجبور به شکست است بخصوص که این روزها هر چه بیشتر میگذرد علاقه مردم ایران به بازگشت به مذهب زرتشت هم بیشتر مشاهده میشود.
    من فکر میکنم نگرانی شما بیهوده است.

  2. من فکر می کنم که اگر آسیای میانه همین حکومت ها را حفظ کند و به سمته بنیادگرایی نرود به نفعه ان است هرچند که رگه های بسیاری از دیکتاتوری در گشورهای شوروی سابق وجود دارد اما من فکر می کنم اینده این ناحیه را دموکراسی رقم خواهد زد که امیدوارم به نزدیکی هرچه بیشتر با ایران همراه باشد و ما را به هم نزدیک تر کند ببخشید من نتوانشتم در سایت ایمیل شما را بیابم امکانش هست ان را برای من بگذارید

  3. دوست عزیزم سلام وخسته نباشی
    خوشحالم دست تقدیر مرا با سمرقند همچون قند شیرین پیوند داد.مایلم در باره اشتراکات فرهنگی آسیای میانه بخصوص تاجیکان بیشتر بدانم لطفا از فولکولر مردم سرزمینت برایم بنویس .
    من تاجیکان و تاجیکستان را هچون شیراز و تخت چمشید و آرامگاه کوروش مقدس دوست دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *